Waarom kraanwater ook een troef kan zijn (publicatie van Horeca Vlaanderen)

Kraanwater – zeg niet langer kraantjeswater – is goedkoop, kwalitatief, veilig en ecologisch. Toch wordt het in de horeca niet vaak geserveerd. Omdat de klant nog niet altijd overtuigd is en omdat gratis water niet in de Belgische prijsberekening vervat is. Carl Heyrman en An Coppens van AquaFlanders leggen uit waarom het, mits goed geserveerd, een meerwaarde kan zijn.

Auteur: Katia Belloy
Bron: Horeca Krant november 2019 - Horeca Vlaanderen

Waarom hebben jullie het over kraanwater en niet over kraantjeswater?

“We willen kraanwater de positie geven die het verdient. Dat verkleinwoord klinkt toch wat betuttelend, dus hebben we ons logo ontworpen met de naam kraanwater. We hebben voor onze campagnespotjes ook gekozen voor sterkte persoonlijkheden als Tom Waes en Natalia.”

Wat met de kostprijsberekening? Niets is gratis. In het buitenland is kraanwater mee in de prijs van andere dranken en voeding verrekend. In België zou men dan de rest moeten opslagen, wat een psychologische drempel vormt voor de klant.

“De kostprijs van kraanwater is eerder beperkt, maar we begrijpen dat er heel wat extra handelingen van het personeel bij komen kijken. (Iemand moet het kraanwater inschenken, iemand moet het glas naar de klant brengen, iemand moet het ook weer afruimen, iemand (of een machine) moet het glas weer afwassen en wegzetten enz. De kostprijs van al deze handelingen loopt op. Red.) Wij hebben er niets op tegen dat er iets wordt aangerekend voor kraanwater. We raden wel aan om duidelijk te vermelden dat het om kraanwater gaat. Of waarom niet beginnen met kraanwater als extraatje te serveren, bij de koffie bijvoorbeeld. Als je een drankje bestelt, krijg je er een extra glaasje water bij. In Frankrijk, Italië en Nederland is kraanwater ingeburgerd. In België drinkt men 133 liter flessenwater per kop per jaar, in Nederland maar 24. Het is een kwestie van gewoonte.”

Hoe veilig is kraanwater?

“Zeer veilig. Overal zijn er strenge controles. De overheid kijkt er strikt op toe.”

Kraanwater

‘Je kunt kraanwater uitspelen als troef. Er zijn klanten die willen dat de horeca-uitbaters een duurzaam en milieubewust beleid voeren’

Carl Heyrman - algemeen directeur van AquaFlanders

Wat met de smaak?

“Kraanwater verschilt van regio tot regio. Om bepaalde smaken te neutraliseren, moet je het net zoals je een goede fles wijn decanteert, even lucht geven. Schenk het vooraf in een karaf of fles en laat die even open staan.”

Zou men kraanwater beter filteren?

“Dat raden wij af. De kwaliteit is gegarandeerd. Die filters moeten ook weer onderhouden worden.”

Een grote plus voor de horeca is dat je niet moet sleuren met bakken water. Wat dan ook weer goed is voor het milieu.

“Inderdaad. Kraanwater is verpakkingsloos, waardoor de ecologische voetafdruk sterk vermindert. De consument wordt steeds milieubewuster, waardoor hij ook meer openstaat voor kraanwater. Je kunt dit uitspelen als troef. Er zijn klanten die willen dat de horeca-uitbaters een duurzaam en milieubewust beleid voeren.”

Je kunt kraanwater ook aanbieden naast andere merken?

“De klant beslist wat hij drinkt. Wij willen zeker niets opleggen, we willen de horecaondernemers alleen proberen te overtuigen van de troeven van kraanwater.”