Ik ga verhuizen

Verhuis je binnenkort naar een nieuwe woonst of krijg je een nieuwe huurder? Denk er dan aan om ook het verhuisdocument van je waterbedrijf in orde te brengen, zowel voor de woning waar je vertrekt als de woning naar waar je verhuist. Dit zorgt ervoor dat de afrekening correct gebeurt en de waterlevering op naam van de nieuwe bewoner wordt geregistreerd.

Icons 15

Waarom is het belangrijk om mijn verhuis te melden bij mijn waterbedrijf?

Wanneer je waterbedrijf niet op de hoogte wordt gesteld van je verhuis, kan je waterbedrijf geen eind- of slotfactuur sturen en loopt de facturatie van je waterlevering dus gewoon verder. De volgende factuur die je waterbedrijf stuurt zal dus nog op jouw naam staan en onder jouw verantwoordelijkheid vallen, ook al woon je er niet meer. Achteraf is niet meer te achterhalen wat de watermeterstand was toen jij verhuisde, waardoor een correcte eindfactuur niet meer mogelijk is.

Als de nieuwe bewoner nog niet gekend is, vul je het overnamedocument in met de eigenaar. Heb je totaal geen zicht op wie de nieuwe bewoner of eigenaar is, dan doe je best een éénzijdige opzeg, anders blijf je verantwoordelijk voor de betaling van het waterverbruik, eventuele schade, …

De verhuispagina's van de waterbedrijven vind je onderaan deze pagina.

Waar vind ik de nodige documenten?

Op de website van je waterbedrijf vind je de nodige documenten om je verhuis in orde te brengen. Het kan zijn dat je twee overnamedocumenten nodig hebt: eentje voor de woning die je verlaat en eentje voor de woning waar je gaat intrekken.

Ook als je je waterlevering éénzijdig wilt opzeggen, vind je hiervoor de nodige informatie of documenten op de website van je waterbedrijf. De éénzijdige opzeg kan aangevraagd worden door de vertrekkende klant. In dit geval komt het waterbedrijf langs, noteert zij de meterstand ter plaatse in aanwezigheid van de vertrekkende klant en wordt de watermeter verzegeld of weggenomen.

Als je niet weet wie je waterbedrijf is, kan je dat hier terugvinden.

Een correcte overname van de waterlevering, ook wel ‘tegensprekelijke overname’ genoemd, zorgt ervoor dat de waterlevering op de juiste manier wordt overgedragen van de vertrekkende bewoner naar de nieuwe bewoner of eigenaar.

Het is zeer belangrijk dat de documenten volledig ingevuld en ondertekend zijn. Als het document niet volledig is, kan het waterbedrijf het document niet verwerken, waardoor de overname of opzeg niet of niet correct gebeurt. Totdat de overdracht geregeld is, blijft de vertrekkende klant verantwoordelijk.

Alles correct ingevuld? Bezorg het document dan aan het juiste waterbedrijf.

Website verhuizen

Waar vind ik mijn watermeterstand terug?

De watermeterstand vind je terug op je watermeter. De watermeter bevindt zich meestal in de kelder, garage, meterput of technische ruimte en vaak in de buurt van je elektriciteitsmeter of gasmeter. Het meternummer staat genoteerd op de watermeter.

Bij een analoge watermeter bestaat de meterstand uit een zwart/witte en een rood/witte cijferreeks. Op het overname document vult u enkel de zwart/witte cijfers in.
Bij een digitale meter kan je de meterstand aflezen op het digitale schermpje.

Als je problemen ondervindt met het aflezen van de meterstand, kan je contact opnemen met je waterbedrijf.

Hoe weet je of je alles correct hebt bezorgd?

Als je alles volledig en correct hebt ingevuld en bezorgd aan je waterbedrijf, zal het waterbedrijf je daarvan op de hoogte stellen.

  • Als vertrekkende klant ontvang je een eind- of slotfactuur, als bevestiging dat de overname geregeld is.
  • Als nieuwe klant krijg je van jouw waterbedrijf een welkomstbrief of contractbevestiging ter bevestiging dat je de waterlevering hebt overgenomen.

Zie je bij je eindfactuur of welkomstbrief of contractbevestiging dat er toch nog gegevens fout zijn? Stel je waterbedrijf hier dan van op de hoogte.

Heb je nog specifieke vragen over je verhuis? Dan kan je hiervoor de website van je waterbedrijf raadplegen of contact opnemen met de klantendienst.

Overzicht verhuispagina's waterbedrijven: