Waterscan

Met de waterscan onderzoekt je waterbedrijf je waterverbruik en krijg je tips over hoe je water kan besparen.

Wat is een waterscan?

Bij een waterscan komt een medewerker van je waterbedrijf langs bij je thuis om:

  • samen met jou te bekijken of je water kan besparen;
  • tips te geven;
  • je watergebruik en waterfactuur te bespreken;
  • je uitleg te geven over de stand van je watermeter;
  • je toestellen na te kijken die water verbruiken;
  • te controleren of er loden leidingen in je woning zijn;
  • een lektest uit te voeren.

De waterscan dient niet om de exacte locatie van een lek op te sporen. Bij een lek contacteer je best een loodgieter of lekopsporingsbedrijf.

Wie kan een waterscan aanvragen?

Iedereen die is aangesloten op het openbare drinkwaternet kan een waterscan aanvragen.

Wat kost een waterscan?

De waterscan is in principe betalend. Een aantal klanten hebben recht op een gratis waterscan.

  • Beschermde klanten
  • Niet-beschermde klanten uit de preferentiële doelgroep:
    • Klanten voorgedragen door een OCMW of CAW
    • Klanten die de voorbije twee jaar een gratis energiescan lieten uitvoeren

Klanten uit deze preferentiële doelgroep komen in aanmerking voor een gratis waterscan als hun verbruik meer dan 150% van het gemiddelde kraanwaterverbruik in Vlaanderen bedraagt.

Voor meer info over de waterscan, kan je contact opnemen met je waterbedrijf:

Weet je niet wie je waterbedrijf is? Gebruik de zoekfunctie op onze website.